Kun somejätit estävät alustoillaan vapaan debatin, ne tuhoavat itse itsensä
Joe Roganin painostus, mustamaalaaminen ja vaientamisyritykset ovat johtaneet yllättävään käänteeseen. Rumblen toimitusjohtaja Chirs Pavlovski tarjosi Roganille 100 miljoonaa dollaria vastineeksi hänen showstaan neljäksi vuodeksi.
Rumble on Kanadassa perustettu YouTuben haastaja, joka vannoo sananvapauden nimiin. Riippumatta siitä voisiko Rogan edes halutessaan lähteä Spotifylta, veto on Rumblelta nerokas. Pelkästään tarjous saa Rumblen näyttäytymään juuri sellaisena kuin se on: vapaata debattia kannattava vasemmiston kauhu.
Demokraattien kainalossa kyhjöttävä USA:n perinteinen media on jo pitkään tehnyt työtä minkä tahansa hegemonian haastavan yrityksen mustamaalaamiseksi, eikä Rumble ole poikkeus. Se on saanut osakseen klassikkoleimat äärioikeistolaisuudesta ja disinformaatiosta, mikä ei nykyisin tarkoita muuta kuin sitä, että puhuu totta.
Piilaakson ja USA:n perinteisen median yritykset muiden vaientamiseksi ovat kuitenkin lopulta tuhoon tuomittuja. Syy on kysyntä.
Facebookin, Twitterin ja YouTuben yhteisösäännöt alkavat olla päivä päivältä lähempänä sitä, että vain viranomaistieto on sallitua, kaikki muu kiellettyä vihapuhetta tai misinformaatiota. Ihmiset eivät kuitenkaan halua pelkkää ylhäältä alaspäin saneltua viranomaisliturgiaa.
Kun woke-kiimaiset somejätit tuhoavat vapaan debatin omilta alustoiltaan, tulee joku, joka mahdollistaa sen. Ehkä Rumble.
Massiivisen markkinajohtajan kaataminen vaikuttaa toki aina lähes mahdottomalta tehtävältä, mutta jos katsotaan markkina-arvoltaan maailman 20 suurinta yritystä nyt ja 20 vuotta sitten, joukossa on vain yksi sama yritys: Microsoft. Jättiläiset kaatuvat aina. Se on vapaan kilpailun seuraus.